Pepereind te Cromvoirt
Project
Herinrichting Pepereind
Het riool van Pepereind is in slechte staat en aan vervanging toe. Dit is meteen een goede gelegenheid om naar de inrichting van de straat te kijken en waar nodig aan te passen. Samen met bewoners van Pepereind en andere belanghebbende zijn wij tot een ontwerp gekomen waarbij de verschillende wensen en ideeën zo goed mogelijk in mee zijn genomen. Op deze projectwebsite houden wij u op de hoogte van de voortgang van het project.
Laatste update
De belangrijkste punten die zijn besproken zijn:
- Graag veel aandacht voor snelheid, deze wordt als te hoog ervaren, graag snelheid remmende maatregelen toepassen
- Er is de wens voor verplaatsing van de komgrens richting de IJzeren man
- Voor de nieuwe verharding graag bestrating in plaats van asfalt toepassen in het deel waar de woningen staan
Voor het begeleiden van dit ontwerpproces is een onafhankelijk adviseur gezocht die tevens de verkeerkundige analyse en het verplaatsen van de komgrens op zich kan nemen. DTV Consultants is hiervoor ingeschakeld.
Het doel van het ontwerpproces is om te komen tot een voorkeursvariant voor de herinrichting van het werkgebied. Deze voorkeursvariant moet kunnen rekenen op breed draagvlak bij de bewoners en andere belanghebbenden.
Hiertoe wordt onderstaande stappenplan doorlopen:
- Stap 1
Inventarisatie komgrens
Overleg bedrijven en gemeente
1e bijeenkomst omgeving - Stap 2
Uitwerken drie varianten - Stap 3
2e bijeenkomst omgeving - Stap 4
Uitwerken voorkeursvariant - Stap 5
3e bijeenkomst omgeving - Stap 6 en 7
Afronden verkeerskundig ontwerp
Ontwerpnotitie (concept) - Stap 8
Afronden project
De voorkeursvariant is zoals dat heet een “out of the box” gedachte. Het gaat verder dan de projectbegrenzing in eerste instantie zou aangeven. Op basis van het advies van DTV is ervoor gekozen om de komgrens te verplaatsen tussen de kruising Hoeksestraat en Cromvoirtse Putten. De gedachte hierbij is, dat de automobilist komende vanaf Vught eerder is gewend aan de snelheid van 30 km/h. De verwachting is dat dit bij de kruising Hoeksestraat, al zijn positieve uitwerking zal hebben.
Vanaf de Hoeksestraat zoekt de rijbaan van het Pepereind een ander spoor. We gaan daar door de bomenrij richting de landbouwpercelen. Hiervoor is het noodzakelijk om grond te kopen van deze eigenaren, dit proces is op dit moment nog in volle gang. Met de verplaatsing van de rijbaan naar de noordzijde van de bomen, creëren we de ruimte tussen de bomen om een voet- en fietspad te realiseren.
Binnen het voorkeursontwerp is er tegemoet gekomen aan de volgende wensen vanuit de bewoners:
- Fietsers zo min mogelijk de rijbaan laten oversteken;
- Snelheid vanaf Hoeksestraat verminderen;
- Voetpad realiseren tot aan de camping;
- Komgrens verplaatsen.
De ontwerptekening van het gehele project is te bekijken via onderstaande link:
Ontwerp Pepereind KLIK HIER
De laatste wijzigingen naar aanleiding van de bewonersavond van 30 mei jl. zijn hierin verwerkt.
We willen iedereen bedanken voor zijn/haar inbreng en verwachten nog dit najaar in uitvoering te kunnen gaan!
Over de uitvoering wordt u door gemeente en aannemer nader geïnformeerd.
Uitgangspunten
Riolering
Het huidige riool moet vervangen worden. Op dit deel Pepereind is enkel een gemengd riool aanwezig, wat betekent dat vuil- en regenwater op dezelfde rioolbuis is aangesloten. Het is gewenst om in de nieuwe situatie enkel het vuilwater aan te sluiten en het hemelwater zoveel als mogelijk af te koppelen van de riolering. De huisaansluitingen van het vuilwater worden door de gemeente vanaf het hoofdriool tot aan de perceelgrens vernieuwd. Op particulier terrein worden geen werkzaamheden verricht. Het hemelwater van particulier terrein moet bij voorkeur op de percelen infiltreren in de bodem en mag niet op het vuilwaterriool worden aangesloten. Voor het afkoppelen door particulieren kan wellicht aanspraak gemaakt worden op subsidieregelingen, kijk hiervoor op de site van de gemeente Vught:
https://vught.nl/subsidie-afkoppelen-riolering-hemelwater-en-afvalwater
Veiligheid
De verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel bij de reconstructie. De positie van de fietser is in de huidige situatie onduidelijk en daardoor ontstaan er gevaarlijke situaties. Bij de reconstructie wordt gezocht naar een verkeersveilige oplossing, waarbij de wens bestaat voor een vrij liggend twee-richtingen fietspad. Bij het ontwerpproces wordt gezocht naar de mogelijke inpassing hiervan in overleg met de omgeving. Mocht een vrij liggend fietspad niet realiseerbaar zijn, zal in ieder geval een eenduidige inrichting het doel zijn.
Groenvoorziening
De bomen binnen het plangebied zijn in het beleid van de gemeente Vught als "structuurbepalend" aangemerkt. Dit betekend dat deze in basis niet gekapt mogen worden, tenzij hier een zwaarwegend belang voor is.
In de nieuwe inrichting moeten de bomen minimaal dezelfde groeiruimte houden, waar mogelijk is de nadrukkelijke wens de bestaande bomen extra groeiruimte te bieden.
Verhardingen
De toe te passen verhardingen volgen uit het beleid van de gemeente. Binnen de bebouwde kom zal een elementen verharding uitgangspunt zijn, conform het deel Sint Lambertusstraat dat in het verleden al is heringericht.
Buiten de bebouwde kom wordt een asfaltverharding voor de rijbaan toegepast, evenals voor de fietspaden, waarbij rood asfalt uitgangspunt is (behoudens locaties waar dit in verband met kabels en leidingen niet mogelijk is).
Klimaatadaptatie
We streven naar een klimaat adaptief ontwerp waarbij regenwater zoveel als mogelijk oppervlakkig afstroomt naar de bermen. Kansen voor het afkoppelen van particuliere daken worden aangemoedigd en kan wellicht met subsidie worden ondersteund.
Reactieformulier
We willen graag je reactie ontvangen op de volgende onderwerpen:
var gform;gform||(document.addEventListener("gform_main_scripts_loaded",function(){gform.scriptsLoaded=!0}),window.addEventListener("DOMContentLoaded",function(){gform.domLoaded=!0}),gform={domLoaded:!1,scriptsLoaded:!1,initializeOnLoaded:function(o){gform.domLoaded&&gform.scriptsLoaded?o():!gform.domLoaded&&gform.scriptsLoaded?window.addEventListener("DOMContentLoaded",o):document.addEventListener("gform_main_scripts_loaded",o)},hooks:{action:{},filter:{}},addAction:function(o,n,r,t){gform.addHook("action",o,n,r,t)},addFilter:function(o,n,r,t){gform.addHook("filter",o,n,r,t)},doAction:function(o){gform.doHook("action",o,arguments)},applyFilters:function(o){return gform.doHook("filter",o,arguments)},removeAction:function(o,n){gform.removeHook("action",o,n)},removeFilter:function(o,n,r){gform.removeHook("filter",o,n,r)},addHook:function(o,n,r,t,i){null==gform.hooks[o][n]&&(gform.hooks[o][n]=[]);var e=gform.hooks[o][n];null==i&&(i=n+"_"+e.length),gform.hooks[o][n].push({tag:i,callable:r,priority:t=null==t?10:t})},doHook:function(n,o,r){var t;if(r=Array.prototype.slice.call(r,1),null!=gform.hooks[n][o]&&((o=gform.hooks[n][o]).sort(function(o,n){return o.priority-n.priority}),o.forEach(function(o){"function"!=typeof(t=o.callable)&&(t=window[t]),"action"==n?t.apply(null,r):r[0]=t.apply(null,r)})),"filter"==n)return r[0]},removeHook:function(o,n,t,i){var r;null!=gform.hooks[o][n]&&(r=(r=gform.hooks[o][n]).filter(function(o,n,r){return!!(null!=i&&i!=o.tag||null!=t&&t!=o.priority)}),gform.hooks[o][n]=r)}});- Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.